1 Kasım 2016 Salı

Aladağlar Kaldı Tırmanış Raporu Batı Sırtı Rotası (3734m) 9 Ekim 2016

Kaldı Tırmanış Raporu Batı Sırtı Rotası (3734m) 9 Ekim 2016

Kaldı Aladağların en yüksek 3. Doruğu olup farklı türlerde rotalar açılmış; ancak çürük kayası nedeniyle tehlikeli bir zirvesidir. Kuzey yüzünde Aladağların en geniş buzulunu barındırmaktadır. Bulunduğu konum itibariyle Aladağların hangi zirvesine çıkarsanız çıkın heybetiyle sizi cezbedecek bir dağdır. Kamp yeri olarak diğer zirvelerde 3000m. yüksekliğe kamp atılabilirken Kaldı da durum böyle değildir. Su kaynağı nedeniyle Akşam Pınarı kamp yeri seçilir ve yükseltisi 1700m. dir. Kazanılması gereken irtifa 2000m.’nin üzerindedir. Faaliyet öncesi yapılan araştırmada Akşam Pınarında suyun olmadığı Yüksel Abi tarafından teyit edilmiş ve farklı bir yol arayışına girilmiştir. Hedefimiz 8 Ekim Cumartesi sabahı Mangırcı vadisinden Alaca tırmanışı ardından Avcı beli geçitine inip Parmakkaya bölgesine kamp kurmak. Yüklerimizi katırlar Parmakkaya bölgesine taşıyacaklar.

Zorluk: III derece kaya tırmanışı
İlk çıkış: Georg Künne, Wilhelm Martin 26 Temmuz 1927
İlk Türk Çıkışı: Rasim Akın, Selahattin Dipçin, Ersin Alok 27 Temmuz 1953
İlk kış Çıkışı: Tunç Fındık, Kürşat Avcı, Alpaslan Kara, Alptekin Arat 24 Şubat 1994
Tırmanış ekibi: Yüksel Alpkaya, Gülsen Salman, Adil, Yazıbakan, Eftal Dönmez, Nil Açıkgöz, Cüneyt Ayten, Adem Sahabi, Halil İbrahim ÇELİK

06:00 kalkış için Yüksel Abinin sesi duyuldu, dün tırmandığımız Mangırcı rotası (Alaca 3588m) uzunluğu nedeniyle hepimizi yordu. Gece yolda hiç uyuyamadım ve araçtan inip yürüyüş başlayınca da doğrusu Alaca benim için eziyetli oldu. Gitmeye hiç niyetim yok çadırda uyuyacağım. Saat 06:30 halen gitmediler, sürekli konuşuyorlar uykumu kaçırdılar. Bir hışımla çadırdan kafamı uzattım onlar bana, ben onlara bakıştık, çadır arkadaşım Çağdaş’a hacı ben gidiyorum sen buraları toplarsın dedim ve arkalarından koşmaya başladım.

07:00 Parmak kaya bölgesinden yürüyüşümüz başladı.  Hedefimiz Avcı beli zirvesine (3330m) çıkmadan Tunç Fındık’ın açtığı çarşak rotasını (sol boğaz) kullanmak. Kulvar girişi sert çarşak iken üst kısımlarda kaya etaplarını kullanıyoruz. Eğim arttıkça birbirimize yaklaşıp taş düşme etkisini ortadan kaldırıyoruz. 1 saatlik tırmanış sonrası Yoncalı taşa (3450m.) ulaşıyoruz. Zirvesine ulaşmadan Kaya etaplarını kullanarak Yoncalı taşın güneyinden geçiyoruz ve karşımızda Kaldıbaşı beliriyor (3550m.) III derece kaya tırmanışı etaplarını dikkatle geçiyoruz ve karşımızda kaldı zirvesini görüyoruz. Zirve kılçığında Ereğli Erdak kulübü sporcuları iniş yapıyorlar. Futbol sahası denilen bölgede karşılaşıyoruz tebrik ediyoruz kısa bir sohbetin ardından biz çıkışa başlıyoruz.  Tırmanış boyunca kendisine “eymirliler” diye tanımlayan ve her 50 adımda 1 dk. mola vermek isteyen elit sporcular hızımızı epey yavaşlatıyorlar. Toplam 7 kere pes etmelerine rağmen Zirve altına kadar geldiler. Doğrusu azimlerine hayran kaldım. Zirveye tırmanış başladı, at sırtı ya da kılçık dediğimiz bölgedeyiz. Dikkatle bu bölgeyi geçiyoruz, doğrusu en zevkli kısım burası oldu. Bu bölgeyi çoğumuz ayakta geçti, kayada artık rahatız zirveye doğru ilerliyoruz. 12:30 itibariyle zirvedeyiz ve çocuklar gibi şeniz. Aşağılardan bir bağırtı geliyor baktığımızda 2 tırmanışçı Küçük Kaldı (3563m) Doğu S kulvarından iniş yapıyorlar. Sonradan öğreniyoruz ki  Aladağlarda her hafta farklı rotalarda tırmanış yapan mütevazi dağcımız Ramazan Bozkurt orada. Sesli iletişim kurarak tebrik ediyoruz ve inişe başlıyoruz. Çıktığımız rotadan inişimizi gerçekleştiriyoruz. Rahatlıkla çıktığım kaya etapları doğrusu inişte biraz zorluyor kimi zaman, geri geri kimi zaman teknikıl götün götün ile inişi tamamlıyoruz. Bu kısımda artçılığı zorunlu olarak Nil hanım alıyor çünkü pantalonunun bir kısmını kayada bıraktı. Şen şakrak iniş ile futbol sahasına kadar geliyoruz. Ardından yatay geçiş ile Kaldıbaşına kadar geliyoruz. Dikkatle o bölümü de geçip Yoncalıtaşın güneyinden çarşak girişine kadar iniyoruz. İniş beklediğimden hızlı oluyor çarşak geçişini de (Tunç Fındık rotası sol boğaz) koşar adım tamamlayıp Akşam pınarına kadar hızla ilerliyoruz. Doğrusu iki günde Ankara’dan kalkıp gelip Aladağların zorlu iki zirvesini yapmak kulübüm adına gurur verici bir şey rehberimiz ve başkanımız Yüksel Alpkaya’ya teşekkürler. Akşam pınarında kısa bir moladan sonra inişimizi tamamlayıp traktöre biniyoruz Çukurbağ köyüne ulaşıyoruz. Mehmet abinin elmaların tadına baktıktan sonra saat 20:00 gibi Ankara’ya hareket ediyoruz. Saat 01:30 itibariyle faaliyetimizi bitiriyoruz yorgun ama huzurla evlerimize dağılıyoruz. Faaliyet için önerim kesinlikle mangırcı rotasından Alaca zirve yapacaksanız Kaldı tırmanışını yapmayın ikisi bir arada yıpratıcı oluyor. Akşam pınarında suyu teyit edin biz gittiğimizde akmıyordu. Dağlarda görüşmek üzere..